نمونه هاي تبليغ اينترنتي – تبليغات بنري – تبليغات متني و SERP Ads
درج آگهي رايگان و آگهي همشهري
درج آگهي رايگان : نمونه هاي تبليغ اينترنتي – تبليغات بنري – تبليغات متني و SERP Ads : دنياي تبليغ اينترنتي در چند دهه اخير پيچيدگي هاي زيادي را طي كرده است.
همزمان با ايجاد شيوهها و تكنولوژيهاي جديد تبليغ آنلاين، در سالهاي گذشته سهم تبليغات مجازي از كل بازار تبليغات همواره رو به افزايش بوده است. اگر در كمتر از يك دهه پيش، تعداد اندكي از صاحبان آگهي از فرصتهاي فضاي مجازي براي تبليغات آگاه بودند،
اكنون گردش مالي آگهي هاي آنلاين در برخي كشورها از جمله امريكا از گردش مالي آگهيهاي مطبوعاتي بيشتر شده است. در ايران نيز اگر تا هفت سال پيش كمتر كسي حاضر به هزينه كردن براي تبليغ محصول يا خدماتش روي اينترنت بود، اكنون بسياري از وبسايتهاي پربينندهي فارسي مملو از بنرهاي تبليغاتي هستند و برخي جايگاههاي مربوط به نمايش آگهيشان از چند ماه قبلتر رزرو ميشود.
تبليغات اينترنتي از همان سالهاي اوليه شكلگيري وب با نمايش آگهي هاي متني و تصويري در برخي وبسايتهاي پربيننده شروع شد. در كنار نمايش وبي، شيوهي اوليهي ديگر ارسال ايميلهاي تبليغاتي گروهي بود.
ورود شركت گوگل
اما تبليغات اينترنتي با آغاز هزارهي جديد و ورود شركت گوگل بهدنياي تبليغات آنلاين به تجارتي جدي تبديل شد. ويژگيهايي از قبيل نمايش دائمي در محدودهي زماني خاص، فراتر رفتن از محدودهي جغرافيايي، انعطاف در طراحي و اجرا، امكان تعامل با مخاطب، امكان هدايت مخاطب به وبسايت هدف يا توضيحات بيشتر، امكان هدايت مخاطب به خريد كالا يا سرويس، امكان گزارشگيري از بازديدكنندگان آگهي و چند مورد ديگر مجموعهي عواملي است كه اشتياق براي ارائه تبليغات در فضاي آنلاين را افزايش داده است.
در حالي كه در سال ۲۰۰۹ در امريكا هزينهي صرف شده در تبليغات آنلاين ۲۲ ميليارد دلار در برابر ۲۷ ميليارد دلار براي تبليغات روزنامهها بود، اين ارقام در سال ۲۰۱۰ به مقدار برابرِ ۲۵ ميليارد دلار رسيدند.
سرانجام در سال ۲۰۱۱ بود كه تبليغات آنلاين از تبليغات مطبوعاتي پيشي گرفت و نسبت ۲۸ به ۲۴ بهنفع اينترنت بين آنها برقرار شد. در انگلستان نيز در سال ۲۰۱۱ تبليغات اينترنتي با رسيدن به مبلغ ۲.۲۶ ميليارد پوند معادل ۲۷ درصد كل بازار تبليغات، از تبليغات تلويزيوني جلو افتاده است. گسترش ابزارهاي اينترنتي و افزايش كاربران پتانسيلهاي بيشتري براي تبليغات آنلاين فراهم آورده است.
اگر زماني تبليغات اينترنتي به ارسال ايميل و نمايش بنر محدود ميشد اكنون روشهاي زيادي براي ارائه تبليغ در فضاي مجازي وجود دارد كه در ادامه با برخي از آنها آشنا ميشويم.
تبليغات بنري
Banner Ads
شيوهي تبليغات بنري از جمله قديميترين روشهاي تبليغات اينترنتي است. در اين شيوه بنر تبليغدهنده در يكي از اندازههاي استاندارد در محلي از صفحهي وب تبليغگيرنده نمايش داده ميشود. وبسايتهاي تبليغدهنده محلهاي مشخصي كه معمولا بالا، كنار و پايين صفحات وبشان است را به نمايش تبليغات بنري اختصاص ميدهند.
بنر به وبسايت تبليغ دهنده يا صفحهاي شامل توضيحات تكيملي دربارهي تبليغ، لينك ميشود. به عبارتي بازديدكنندگان از وبسايت، ميتوانند روي هر كدام از بنرهاي تبليغاتي كه توجهشان را جلب كرده باشد كليك كنند تا اطلاعات بيشنري دربارهي آن بدست بياورند.
بنرها اغلب به صورت فايلهاي گيف ( Gif )، فلش ( Flash ) و چند فرمت ديگر طراحي ميشوند و ممكن است تصوير ثابت يا متحرك باشد. بنرهاي فلش معمولا حجم بالاتري دارند، طراحي آنها هزينهي بيشتري دارد و اگر اينترنت مخاطب پرسرعت نباشد ممكن است نمايش آنها با مشكل مواجه شود.
در بنرهاي فلش كه معمولا به صورت انيميشن هستند، ممكن است از صدا و قابليتهاي تعاملي هم استفاده شده باشد. آي.اي.بي (Interactive Advertising Bureau) كه موسسهاي امريكايي در حوزهي تبليغات است استاندارهايي را براي اندازهي تبليغات بنري مشخص كرده كه در اغلب وبسايتها از اين اندازهها استفاده ميشود.
اين شيوه از متداولترين شيوههاي تبليغات اينترنتي است كه البته با گسترش شيوههاي جديد اندكي از سهم آن كاسته شده است. اما در ايران خيليها هنوز تبليغات اينترنتي را با تبليغات بنري ميشناسند و بسياري از وبسايتهاي تبليغگيرنده تنها براي دريافت اين نوع آگهيها آمادگي دارند.
تبليغات متني
(Text Ads)
تبليغات متني همانند تبليغات بنري در صفحات وب نمايش داده ميشوند. اگر در تبليغات بنري عكس يا تصاوير متحرك، نمايشدهندهي آگهي بود و به وبسايت هدف لينك ميشد، در اين نوع تبليغات از متن براي توصيف آگهي استفاده ميشود. وبسايتهاي تبليغ گيرنده معمولا بخشهايي را بهصورت كادر يا ستون در كنار يا ميانه صفحات در نظر ميگيرند
و تعدادي آگهي متني را در آنجا نمايش ميدهند. آگهي متني معمولا شامل عنوان تبليغ و لينكي به صفحه ي تبليغ دهنده است. ممكن است در ادامهي عنوان در حد چند كلمه يا جمله نيز بهعنوان توضيحات، شرح محصول، خدمات يا سازمان آگهيشده توصيف شود. تبليغات متني هزينه كمتري نسبت به آگهي بنري دارند و نمايش آنها در صفحات نيز حتي با كمسرعتترين خطوط اينترنتي بدون مشكل انجام ميشود.
آگهي هاي متني به تعداد زياد زير يا در كنار هم نمايش داده ميشوند و شكلي شبيه به ستونهاي نيازمندي روزنامهها دارد و از اين روي نسبت به تبليغات بنري كمتر توجه مخاطبان را جلب ميكنند. وبسايتهاي ايراني در چند سال اخير بخشهايي را به اين نوع تبليغات اختصاص دادهاند.
تبليغات در نتايج جستوجو
(SERP Ads)
نوعي از تبليغات متني، تبليغ در صفحهي نتايج موتورهاي جستوجو (Search Engine Results Page Advertising) است. حتما در زمان جستوجو در گوگل با نتايجي مواجه شدهايد كه با پسزمينهي متفاوتي با نتايج اصلي و در بالا و كنار صفحات نمايش داده ميشوند. اين نتايج در واقع تبليغات سفارش داده شده به گوگل و مرتبط با موضوع جستوجوي شما هستند.
برخي موتورهاي جستوجو همچون گوگل از شيوهي نمايش تبليغات مرتبط در نتايج جستوجو براي درآمدزايي استفاده ميكنند.
هنگامي كه شما در جستوجوي موضوعي هستند، تبليغ متني چند آگهيدهنده كه تبليغاتي در موضوع مربوط بهجستوجوي شما سفارش دادهاند، در بالاي بخش نتايج نمايش داده ميشود.
مثلا اگر موضوع «ميزبان وب» را در گوگل جستوجو كنيد، علاوه بر صفحات وب مرتبط، آگهيهاي مربوط به چند شركت ارائه خدمات ميزباني وب نيز شبيه به نتايج مقالات مرتبط براي شما نمايش داده ميشود. تعدادي از شركتهاي ايراني در حوزهي آي.تي در سالهاي اخير تبليغات اينچنيني را بهگوگل سفارش دادهاند.
تبليغات پاپ آپ
(Pop-up Ads)
صفحات ناخواستهاي كه در هنگام باز كردن يك صفحهي وب همراه آن باز شده و آگهي نمايش ميدهند تبليغات «پاپ.آپ» هستند. اين صفحات معمولا در اندازهاي كوچكتر از صفحهي استاندارد مرورگرهاي اينترنتي هستند و با لود شدن صفحهي اصلي، آنها نيز بهطور اتوماتيك باز ميشوند.
اين نوع تبليغات از آنجايي كه بهصورت پيشبينينشده همراه با برخي صفحات باز ميشوند اغلب حالتي آزاردهنده دارند. برخي مرورگرهاي اينترنتي اين امكان را فراهم ميكنند كه در هنگام مرور اينترنت جلوي نمايش همهي صفحات پاپ.آپ گرفته شود. برخي نوارهاي ابزار اينترنتي نيز پس از نصب شدن بر روي دستگاه كامپيوتر بهصورت پيشفرض نمايش تبيغات پاپ.پاپ را منع ميكنند.
تبليغات «پاپ آندر» (Pop-Under) هم نوعي از تبليغات پاپ.آپ هستند. پاپ.آندرها هم بهصورت ناخواسته و به شكل يك صفحهي مستقل از صفحهي اصلي طراحي شدهاند. اما پاپ.آندرها در زمان نمايش صفحه اصلي باز نميشوند، بلكه در زير آن پنهان شدهاند و هنگامي كه صفحهي اصلي بسته ميشود، آنها باز ميشوند.
تبليغات آويزان
(Hover Ads)
در تبليغات پاپ.آپ معمولا از طريق كد «جاوا اسكريپت» دستور باز شدن يك صفحهي جديد «اچ.تي.ام.ال» همراه صفحهي اصلي صادر ميشد. ممانعت از نمايش تبليغات پاپ.آپ از طرف برخي مرورگرهاي اينترنتي و نوارهاي ابزار باعث شد تبليغگران راه جديدي براي نمايش آگهيهايشان پيدا كنند.
تبليغات آويزان در واقع نوع جديد و ديگري از تبليغات پاپ.آپ هستند كه با استفاده از تكنولوژي صفحات اچ.تي.ام.ال ديناميك (DHTML) نمايش داده ميشوند.
در اين نوع بهازاي هر تبليغ يك صفحهي اچ.تي.ام.ال جديد در مرورگر باز نميشود. اين نوع تبليغات درهنگام باز شدن صفحهي اصلي، در قالب كادري بهصورت آويزان و شناور روي صفحه قرار ميگيرند و بخشي از آن را ميپوشانند. اين نوع تبليغات هرچند از سوي مخاطب قابل چشمپوشي نيستند و حتما به رويت او ميرسند، ولي براي برخي كاربران آزاردهنده هستند.
نوع ديگري از تبليغات آنلاين كه به آگهيهاي شناور (Floating Ads) نيز معروفند نيز شبيه به همين دسته هستند. آگهيهاي شناور پس از نمايان شدن بهصورت اتوماتيك بر روي صفحهي درخواستي كاربران، در مدت زمان معيني (بهطور معمولل ۵ تا ۳۰ ثانيه) خود بهخود بسته ميشوند.
تبليغات بينابيني
(Interstitial Ads )
صفحات وب بينابيني (Interstitials Webpages) قبل يا بعد از نمايش يك صفحهي وب درخواستي بهنمايش در ميآيند. بهعبارتي شما براي ديدن صفحهي مورد نظرتان ابتدا بايد اين صفحات را ببينيد. اينگونه صفحات گاهي براي دريافت اطلاعات از كاربر و يا ارائه هشدار يا تاييد به او و گاه براي نمايش آگهي درنظر گرفته ميشود.
در اين حالت صفحهي آگهي بين مخاطب و صفحهي هدف قرار ميگيرد و حتما به رويت او خواهد رسيد. هرچند ممكن است اين واسطه براي او خوشايند نباشد.
نبليغات ويدئويي
(Video Ads)
همزمان با افزايش سرعت دسترسي به اينترنت در سراسر دنيا و گسترش انتشار و مشاهده فايلهاي ويدئويي توسط كاربران، استفاده از اين رسانه در دنياي تبليغات در قالب آگهيهاي ويدئويي نيز گسترش يافته است. ويدئوهاي تبليغاتي گاهي در بالا يا كنار صفحات وب همچون بنرهاي تبليغاتي نمايش داده ميشوند. همچنين ممكن است ويدئو بخشي از يك بنر پيشرفتهي فلش باشد.
روش ديگر نمايش آنها در جماعتهاي محتوايي و وبسايتهاي بهاشتراكگذاري ويدئو مانند يوتيوب است. در اين حالت آگهي ويدئويي در مدت زماني كوتاه در ابتدا، انتها يا ميانهي ويدئوي مورد نظر شما نمايش داده ميشود.
تبليغات ايميلي
(Email Ads)
از ديگر شيوههاي قديمي بازاريابي و تبليغات اينترنتي استفاده از ايميل است. در تبليغات ايميلي آگهي در قالب يك ايميل تنظيم ميشود و براي تعداد زيادي آدرس ارسال ميشود. برخي سازمانها، نهادها و شركتها ليستي از مشتريان و كاربران خود دارند و تبليغات مربوط به خود را براي آنها ارسال ميكنند.
حالت ديگر زماني است كه اين گونه ايميلها براي مشتريان يا كاربران بالقوه فرستاده ميشود، مثلا ارسال تبليغات مربوط به يك كتاب جديد براي ليست چندصدنفره از كتابخوانان حرفهاي. برخي شركتهاي بازاريابي و تبليغات آنلاين نيز در قبال دريافت مبالغي آگهي آماده شده را به بستههاي آدرس ايميل چندهزارتايي كه در اختيار دارند ارسال ميكنند.
عليرغم قديمي بودن شيوهي ارتباطي ايميل در فضاي وب، در صورتي كه به درستي از اين ابزار استفاده شود اين نوع تبليغات همچنان ميتواند اثربخش باشد.
تبليغات زمينهاي
(Contextual Ads)
از جمله رويكردهاي جديدتر و هدفمند تبليغات آنلاين، تبليغات زمينهاي (Contextual Ads) است. در اين شيوه تبليغات، سسيتم نمايش آگهي كه معمولا نرمافزار هوشمندي است، محتويات صفحهاي كه براي نمايشدادن درخواست شده را بررسي ميكند و آگهي متناسب با آن را نشان ميدهد.
نمايش تبليغات تعدادي از شيوههايي كه تاكنون معرفي شدند ممكن است از طريق اين رويكرد انجام شود. مثلا تبليغات روي صفحهي وب به شيوهي بنر يا متن و يا تبليغات پاپ.آپ، ميتوانند بهشكل زمينهاي و متناسب با محتويات صفحه به نمايش درآيند.
تبليغات در متن (In-text advertising) و تبليغات در تصوير (In-image advertising) دو شيوهي تبليغات اينترنتي زمينهاي هستند. تبليغ در صفحهي نتايج موتورهاي جستوجو نيز نوعي از تبليغات زمينهاي محسوب ميشود.
خبر-آگهيهاي آنلاين
(Online Advertorials)
در مطبوعات مطالبي با عنوان «ادورتوريال» (Advertorial) وجود دارند كه در ايران با عنوان «رپورتاژ آگهي» شناخته شدهاند. اين مطالب عليرغم اينكه ظاهري شبيه به ساير مقالات و مطالب دارند، اما در واقع باسفارش قبلي و باهدف تبليغ تهيه شدهاند. در فضاي وب و در برخي وبسايتهاي خبري و مجلات اينترنتي نيز از چنين شيوهاي براي تبليغات استفاده ميشود.
گزارشها و خبرهاي تبليغكنندهي برخي شركتها و سازمانها در قالب «گزارش-آگهيها» و «خبر-آگهيها» در برخي وبسايتها منتشر ميشود. اين مطالب بايد از سوي وبسايت نمايشدهنده، از طريق عناوين يا علامتهاي خاص از مطالبي كه توسط تحريريه تهيه ميشوند جدا شده تا به اعتماد مخاطبان لطمهاي وارد نشود.
حمايت از وبسايتها
(On-Site Sponsorships)
شيوهي ديگر تبليغات در فضاي آنلاين، اسپانسر يا حامي است. همانطور كه در دنياي واقعي برخي مجموعهها، اسپانسر مجموعههاي ديگر ميشوند و اين براي آنها ارزش تبليغاتي دارد، در دنياي مجازي نيز شركتها، سازمانها، نهادها و ساير مجموعهها ميتوانند اسپانسر وبسايتها باشند.
در اينصورت لوگوي كوچك يا عنوان مجموعهي حمايتكننده معمولا در پايين صفحات اينترنتي وبسايت هدف قرار ميگيرد و با عباراتي از قبيل «حمايت شده توسط» مشخص ميشود. اين تصوير يا متن به وبسايت حمايتكننده لينك ميشود و از اين طريق بخشي از مخاطبان با اسپانسر بيشتر آشنا ميشوند.
ساير شيوههاي تبليغ آنلاين
علاوه بر موارد فوق، در ساير فضاهاي جديد مجازي نيز گونههاي جديدي از تبليغات آنلاين عرضه ميشود. مثلا شكل جديدي از تبليغات صوتي در پادكستها پخش ميشود. شبيه به آنچه در تبليغات ويدئويي وجود دارد در اينجا نيز تبليغات در ابتدا، انتها يا ميانهي يك پادكست قابل پخش هستند.
همچنين محيط بازيهاي آنلاين نيز فضاي جديد ديگري براي نمايش تبليغات هستند. در اين شيوه، آگهي متناسب با محيط بازي و در دل روايت آن تعريف ميشود و در هنگام بازي كردن در موقعيتي مناسب نمايش داده ميشود. اما مهمترين شيوهي جديد تبليغات آنلاين، ارائه در محيط شبكههاي اجتماعي آنلاين است كه به چندين نوع مختلف انجام ميشود.
References: banner24.ir
t.me/xoonarg