مزيت تبليغات اينترنتي نسبت به تبليغات سنتي يا چاپي
تبليغات اينترنتي درمقابل تبليغات چاپي سنتي
مزاياي تبليغات اينترنتي درمقابل تبليغات سنتي، از نظر هزينه، قابليت دسترسي، گستردگي بازاريابي، و قابليت افزايش حاشيه سود بسيار فراتر است. نظر به اينكه متدهاي تبليغي چاپ و نشر سنتي آزموده شده و پابرجا هستند، اما روند تكنولوژيكي اينترنت، در هر زمينه اي از آن پيش افتاده و بهتر است. در ارزيابي اين گفته، موارد زير را در هر يك از حوزه هاي فوق الذكر در نظر گيريد.
براي درك بهتر تفاوت ها، بايد توضيحاتي درمورد هريك از اين رسانه هاي تبليغاتي داده شود. تبليغات چاپي سنتي از تضمينات عادي بازاريابي تشكيل شده است. اين تضمينات شامل بروشور، نشريه، تبليغات روزنامه، بيل بورد، كارت ويزيت، و امثال اين مي باشد.
تبليغات اينترنتي، آميزه اي از دستگاه هاي الكترونيكي است، يك كامپيوتر يا سِروِر، كه همان تضمينات بازاريابي را در وب سايت هاي حرفه اي مستقر مي كند. در آخر، تبليغات فروشي مثل “يكي بخريد، دوتا ببريد” يا “%۲۰ تخفيف، فقط اين هفته”، و عملكردهايي كه هر شركت بايد به آن متعهد باشد ، براي انتقال آن اطلاعات به خريداران و مشتريان، به تبليغ اضافه مي شود.
در ارزيابي هزينه هاي تبليغات چاپي سنتي، هزينه هاي هنگفتي براي طراحي تبليغ براي هر نوع فروش و خدمات، هزينه ي چاپ و نشر، و تسهيلات انبار كردن اين بسته هاي تبليغ متحمل مي شود. به علاوه، هزينه ي پخش و انتشار اين تبليغات نيز بايد در نظر گرفته شود؛ هزينه ي كار جمع آوري اجناس، حمل و نقل براي تحويل تبليغات چاپ شده، و البته، هزينه ي پست.
وقتي اين هزينه ها در رسانه هاي جمعي تلويزيون و راديو به كار بسته شود، حتي اين مبلغ به اعداد پنج يا شش رقمي هم خواهد رسيد. اگر يكي از اين تبليغات چاپي نيز به تصحيح اشكالات داشته باشد، بايد همه ي اين هزينه ها از نو پرداخت شود. براي توضيح اين مطلب، هر روزنامه يا مجله اي كه خواستيد را باز كنيد و آنها را به دقت بررسي كنيد—در همه ي آنها قسمت هايي مشكل دار وجود دارد كه نيازمند اصلاح و تغيير است.
در مقابل، با اينكه هزينه ي اوليه شروع يك وب سايت اينترنتي ممكن است گهگاه با هزينه ي يك تبليغ چاپي سنتي مخصوص يك نوع فروش قابل مقايسه باشد، اما به دلايل زير هزينه ها به طور قابل ملاحظه اي پايين تر است؛ هيچ هزينه اي صرف پست، انبار، تحويل آگهي هاي تبليغاتي، و يا طراحي براي هر آگهي جديد، نمي شود.
سايت هاي اينترنتي قابل استفاده ي مجدد و قابل بازسازي بوده و پرداخت هاي ماهانه وب سايت حداقل هستند. در بررسي مزاياي تبليغات اينترنتي، مسئله ي اصلاح و تغيير اشكالات آگهي ها نيز شايان ذكر است كه هيچگونه هزينه ي آنچنني صرف آن نميشود و اين اصلاحات فوراً قابل انجام هستند.
در ارزيابي قابليت دسترسي اين تبليغات بايد گفت كه تبليغات چاپي سنتي زمان-مركز هستند. ساعت هاي يك حرفه يا خدمت محدود به ساعاتي است كه آنها باز باشند و در نتيجه خريداران در ساعات بسته بودن آن محدوديت خواهند داشت. به علاوه، آگهي فقط براي يك دوره ي زماني خاص مناسب و قابل استفاده است. و به محض خاتمه ي آن دوره ي زماني، بايد همان مقدار هزينه صرف انجام كارهاي آگهي جديد شود.
درحاليكه قابليت دسترسي يك وب سايت اينترنتي به مشتريان و خريداران اين امكان را مي دهد در هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه روز بدون هيچ تعطيلي، به اطلاعات و مهمتر از آن به فروش دسترسي داشته باشند. به علاوه، براي دادن هر آگهي جديد، نياز به صرف همان ميزان هزينه نيست، و در مدت كوتاهي نيز اين كارها قابل انجام هستند.
در ارزيابي مزاياي متدهاي تبليغاتي اينترنتي در مقابل متدهاي چاپي سنتي، گستردگي بازاريابي مصرف كننده شايان ذكر است كه متد سنتي محدوديت هاي جغرافيايي بسياري دارد و فقط در ناحيه ي محلي قابل مشاهده هستند و براي بازاريابي ملي نياز به صرف هزينه ي بسيار هنگفتي است.
در اين رابطه، تبليغات اينترنتي كاملاً برعكس متد سنتي است و هيچ محدوديت فيزيكي و جغرافيايي ندارد. انجام گيري اين تبليغات به صورت كشوري و يا حتي جهاني هيچگونه محدوديتي ندارد و همه قادر به مشاهده ي اين آگهي ها هستند.
براي هر مصرف كننده كه كامپيوتري داشته باشد، كه در اين عصر تقريباً شامل همه ي مصرف كنندگان مي شود، قابل دسترسي است.
خط آخر اين است كه مزاياي تبليغات از طريق اينترنت از نظر هزينه، قابليت دسترسي، گستردگي بازاريابي، و قابليت افزايش حاشيه سود بسيار فراتر از متد تبليغات چاپي سنتي است.
مزاياي ديگر
تبليغات اينترنتي گسترده است
با رشد اطلاعات در اينترنت، زماني كه افراد وقت خود را صرف آن مي كنند نيز افزايش مي يابد، و همين مسئله بازار تازه اي براي تبليغات اينترنتي باز كرده است. اكثر كمپاني ها و شركت هاي بزرگ و توانگر در جهان تمام هم و غمشان به دست آوردن يك تكه جا براي تبليغ در اينترنت است تا همه بتوانند آگهي ها ي آنها را بخوانند و استقبال كنند.
تبليغات اينترنتي متمركز است
تبليغات اينترنتي، متدهاي متمركز و هدفداري براي كمپاني ها و شركت هايي كه قصد تبليغ دارند ارائه مي دهد كه ضمانت مي كنند كه همه ي افرادي كه تبليغ را مشاهده مي كنند به طور قطع خريد هم مي كنند. پس ديگر از فكر تبليغات سنتي و قديمي در روزنامه درآييد، تبليغات اينترنتي را امتحان كنيد!
تبليغات اينترنتي قابليت ردگيري بينندگان را فراهم مي كند
برآورد تعداد افرادي كه ممكن است يك تبليغ در روزنامه را مشاهده كنند، تقريباً غيرممكن است. اما تبليغات اينترنتي اين امكان را دارد كه تعداد افراد بيننده ي آن تبليغ را ردگيري كند. از اين طريق مشخص ميشود كه چه تعداد افراد با مشاهده ي يك تبليغ به وب سايت اصلي آن نيز سر مي زنند و چه تعداد مشتري جديد از طريق آن تبليغ اضافه مي شود.
تبليغات اينترنتي حق الزحمه ي اوليه ي كمتري دارد
اگر بودجه ي محدودي داريد، تبليغات اينترنتي بسيار مقرون به صرفه تر از تبليغات چاپي سنتي براي شما خواهد بود. يك تبليغ معمولي به متد سنتي مي تواند چند صد هزار تومان براي شما هزينه بتراشد. اما، با تبليغ بر روي سايت هاي معروف بسيار در اين هزينه ها صرفه جويي خواهيد كرد. با اين روش شما فقط زماني بايد پول بپردازيد كه بيننده اي روي تبليغ شما كليك كند.
تبليغات اينترنتي ارزان تر است
به خاطر طبيعت متمركز و هدفدار تبليغات اينترنتي و قابليت ردگيري موثر و كارآمد بودن تبليغ، هزينه هاي وارده بسيار كمتر از تبليغات سنتي خواهد بود.
تبليغات اينترنتي حوزه ي دسترسي وسيعتري دارد
از اين جهت كه اينترنت در همه ي جهان قابل استفاده است، تبليغ شما نيز مي تواند توسط همه ي افراد روي كره ي زمين ديده شود. و به جاي اينكه دنبال انتشاراتي ها، روزنامه ها، ايستگاه هاي راديويي و تلويزيوني مختلف باشيد، با يك تبليغ مي توانيد در سرتاسر جهان ديده شويد.
و به طور كلي، تبليغات اينترنتي راه بسيار خوبي براي با اطلاع كردن همه جهان از توليدات يا خدمات خود به طريقي بسيار كم هزينه و كارآمد مي باشد.
ارسال ايميل مستقيم يا تبليغات آنلاين؟
اگر شما هم به اندازه ي من در اينترنت سابقه داشته باشيد، مي دانيد كه خيلي چيزها در آن تغيير كرده است. ۶ يا ۷ سال قبل اگر كاري در اينترنت داشتيد، برقرراي ارتباط با افرادي كه مايل به همكاري با شما بودند، بسيار ساده تر بود. اين روزها همه چيز فرق كرده است. مردم براي گرفتن اطلاعات درمورد توليدات يا خدمات شما، پرسشنامه هاي آنلاين پر مي كنند اما وقتي سعي مي كنيد با آنها تماس برقرار كرده يا ايميل بزنيد، ديگر پاسخگوي ايميل ها يا تماسهاي شما نخواهند بود و شما ديگر خبري از آنها پيدا نخواهيد كرد.
وقتي بر روي اينترنت تبليغ مي كنيد، و پرسشنامه هاي آنلاين دريافت مي كنيد، همين مسئله اتفاق مي افتد. اگر سعي كنيد با كسي كه پرسشنامه اي دررابطه با توليدات يا خدمات شما پر كرده است تماس برقرار كرده يا ايميل ارسال كنيد، تقريباً %۹۰ پاسخي دريافت نخواهيد كرد.
اينترنت، غيرشخصي ترين چيزي است كه طي زندگيتان با آن روبه رو خواهيد شد. افراد آنلاين مي شوند، سايت هاي زيادي را زير و رو مي كنند، و حتي اگر پيامي براي بازديد از سايت شما برايتان بگذارند، به چيزي متعهد نيستند. آنها شما را نمي بينند، شما هم نمي توانيد آنها را ببينيد، پس دليل اين عدم تعهد كاملاً روشن است.
مهمتر اينكه، هزينه ي ناچيز تبليغات بر روي اينترنت باعث شده كه افراد ناباب زيادي جلب اينترنت شوند كه ادعاهاي مسخره و غيرمسئولانه ي زيادي دارند.
به اين دليل، من عقيده دارم كه مشتريان احتمالي نسبت به وعده هايي كه در تبليغات فروش اينترنتي داده مي شود نسبت به آنچه در ايميل هاي مستقيم، تلويزيون، راديو يا روزنامه وعده داده مي شود، شكاك تر هستند.
همچنين در ايميل هاي مستقيم، فرصت بسيار بهتري براي عنوان كردن نكات مهم مربوط به تقاضاي خود داريد. يك بروشور يا گزارش خاص باز هم به نسبت ايميل يا يك صفحه ي وب در اين زمينه فرصت بيشتري به شما خواهد داد.
البته تبليغات آنلاين بر روي صفحات وب بسيار ارزان تر از ارسال ايميل هاي مستقيم به افراد مي باشد. تقريباً چيزي درحدود ۱۲ بيليون صفحه ي وب وجود دارد و هر روز ۱۰ ميليون به آن اضافه مي شود. شما مي توانيد بدون صرف هزينه اي خودتان يك وب سايت راه اندازي كنيد.
مردم هر روز با درخواست ها و تقاضاهاي مختلف گلوله باران مي شوند
وقتي افراد براي توليدات يا خدماتي در اينترنت جستجو مي كنند، موتورهاي جستجو صدها هزار وب سايت پي روي آنها قرار مي دهند. ارسال پرسشنامه براي هركدام از اين وب سايت ها يا آگهي هاي موجود در آن بسيار ساده است و با يك كليك انجام مي گيرد. اگر يك كاربر آنلاين ۱۰ پرسشنامه پر كند به اين معني است كه هر شركت يا كمپاني %۱۰ شانس بسته شدن آن نمونه را دارد. اين يعني آن پرسشنامه بسيار جدي بوده است. نظر به اينكه تقريبا يكي از ۱۰ نفر حتي زحمت جوابگويي به تماسها و ايميل هاي شما را به خود نمي دهد، مي توانم بگويم كه شما براي بستن يكي از آنها نياز به ۱۰۰ پرسشنامه داريد.
تفاوت اصلي بين تبليغات اينترنتي و ارسال مستقيم ايميل اين است كه وقتي شما يك كارت پستال يا نامه به گيرنده اي مي فرستيد، اين بين او شما محفوظ است. آنها ممكن است درخواست يا تقاضاي شما را بخوانند و اگر مايل بودند با شما تماس بگيرند. برخلاف پرسشنامه هاي آنلاين كه در آن كاربراي آنلاين فرم هاي مخصوص را پر مي كنند، هيچگونه تعهدي براي آنها نخواهد داشت. هيچ ارتباطي با شما برقرار نخواهند كرد، هيچ سوالي از شما نمي توانند بپرسند، و بنابراين شما نمي توانيد اعتراضات و ايرادهاي آنها را برطرف كنيد.
مردم از كساني خريد مي كنند كه آنها را دوست داشته و به آنها اطمينان داشته باشند
وقتي كسي ايميل شما را مي خواند، تنها راه كسب اطلاعات بيشتر درمورد درخواست شما، برقراري تماس با شما خواهد بود. اينكه با شما تماس بگيرند نشاندهنده ي اين است كه در پرسشنامه ي خود جديت بيشتري دارند. وقتي توانستيد با آنها صحبت كنيد، خواهيد توانست گزارشي تهيه كرده و فقط آنزمان است كه فروش صورت خواهد گرفت. اگر همه چيز خوب پيش رود، آنها بدون پرس و جو از جاهاي ديگر نزد شما خواهند آمد.
به اين خاطر است كه هيچوقت نبايد قدرت تبليغات از طريق ايميل مستقيم، راديو و تلويزيون را دست كم بگيريد. وقتي از طريق اين رسانه ها تبليغ كنيد، شانس صحبت كردن با مشتريان را پيدا خواهيد كرد و فقط آن زمان است كه مي توانيد آنها براي خريد از خودتان قانع كنيد. اما اينترنت هيچيك از اين مزايا را فراهم نمي كند.
تبليغات اشتراكي
درست است كه ارسال ايميل مستقيم يا تبليغات از طريق راديو و تلويزيون بسيار پرهزينه هستند، اما كارايي بسيار بيشتري هم دارند. براي كمتر كردن اين هزينه ها مي توانيد از تبليغات اشتركي استفاده كنيد.
من روزنامه ي محلي را پيدا كردم كه به ازاي ۱۰،۰۰۰ كاغذ تبليغاتي ۵٫۵ x 8.5 تمام رنگي فقط ۳۷۰ هزار تومان دريافت مي كند. مي دانيد چه كار مي كنم؟ از يك كمپاني ديگر تقاضا مي كنم كه در طرف ديگر كاغذ آگهي دهد و هزينه ام را با او نصف مي كنم. اينكار واقعاً مقرون به صرفه خواهد بود.
چنانكه تبليغات آنلاين هر روز پرطرفدارتر و شلوغ تر مي شود، و موتورهاي جستجو هر روز الگوريتم خود را تغيير مي دهند، نبايد براي حرفه هاي طولاني مدت روي آن حساب كنيد. اگر اينكار را بكنيد، دير يا زود مشكلاتي برايتان ايجاد خواهد شد. خاطرتان باشد، تكنولوژي خيلي زود تغيير مي كند .